Talutusta
26.9.2012
Vetäisen takinkaulustani ylemmäs. Ulkona oli hyvin tuulinen päivä, mutta sadetta se ei kuitenkaan enteillyt. Olin vastikään ostanut tallista ratsuponi varsan -Balthierin. Olin ihaillut ponipoikaa pitkään ja kun se tuli myyntiin en voinut vastustaa ostoa. Sen kanssa tavoitteet eivät olisi kovinkaan korkealla ; muutamiin kisoihin osallistuisin sillä luultavasti tulevaisuudessa, mutta pääsääntöisesti se pysyisi leppoisana harrastekaverina Etrenin ja Crimen rinnalla.
Näiden kahden pv:n kanssa kuitenkin yritin kilpailla mahdollisimman usein ja muutenkin tsempata niiden kanssa, toki Zamilla en ollut kisannut vielä yhtään.
Balthier oli kuitenkin varsa, eli koulutusura oli vasta tulossa tulevaisuudessa. Ennen sitä voisin totuttaa sitä kaikenlaisiin muihin asioihin, jotta saisin siitä rohkean ja ihmiseen täysin luottavan ponin.
Tänään suunitelmissa oli kevyt maastolenkki taluttamalla ja lenkin pituudesta riippuen voisin lopuksi päästää orin jaloittelemaan vapaaksi vähäksi aikaa maneesiin.
Astun sisään talliin ja heti edessä olevassa karsinassa Balle jo lymyileekin. Ennen sitä kuitenkin moikkaan viereisessä karsinassa olevaa Crimeä rapsuttaen sitä otsasta, sekä harjan tyvestä.
Zam jää seurailemaan puuhiani kun menenkin viereiseen karsinaan, enkä jää sen luokse. Puoliverinen hirnahtaa, sekä vaikuttaa muutenkin valppaalta. Ehkä ehtisin ratsastaa sillä ennenkuin lähden tallilta, ajattelen.
Annan Balthierin "haistella" minua, jotta se ei pelästyisi vierasta ihmistä. Enhän ollut tehnyt sen kanssa vielä mitään. Onnekseni kuitenkin varsa oli totutettu riimuun, sekä taluttamiseen. Eli sitä ei enää tarvitsisi murehtia.
Olin ostanut oripojalle oman harjapakin harjoineen, vaikka kaikkea sen sisältöä en vielä tarvitsisikaan. Olihan ne hyvä kuitenkin olla olemassa.
Nappaan pehmeänharjan pakista ja aloitan harjaamaan varsaa hyvin hitain ja hellin liikkein, koska huomasin että se jännittää vielä hieman harjaamista.
Onnekseni en tarvinnut muuta harjaa, koska Balle oli jo aika puhdas.
Seuraavaksi pyydän Balthierta nostamaan jalkansa kun liu´utan kättäni sen jalkaa pitkin samalla hieman nojaten siihen. Halusin että se tottuisi täysin hoitamiseen ja jos kavioita olisi tarvis puhdistaa, niin osaisihan sen sitten valmiiksi nostaa kavionsa maasta.
Pidän jalkaa hetken ylhäällä ja annan sen sitten hitaasti palata takaisin maahan. Toistan tämän vielä jokaisella jalalla erikseen ja silitän varsaa sitten kiitokseksi kun se antoi minun tehdä toimenpiteen, ilman minkäänlaista vastustamista.
Haen autostani sinisen varsa-loimen, jonka olin vartavasten sen Ballelle ostanut. Se ei ollut kovinkaan paksu, mutta se suojaisi pahimmalta tuulelta.
Siitä ei kuitenkaan haittaa ollut, joten miksi en sitä nyt vilpoisalla ilmalla pitäisi.
Laitoin loimen Balthierille ja poni ei reagoinut siihen mitenkään, sillä ilmeisesti se oli totutettu siihenkin. Olin nimittäin nähnyt monia nuoria hevosia, jotka kammosivat loimen pistämistä, koska eivät olleet tottuneet tähän "outoon asiaan".
Kehun Ballea tästäkin ja se myös antaa minun nätisti pistää riimun sen päähän, kuten minulle oltiin kerrottukin.
Talutin ratsuponin ulos. Balthier nuuhkaisi ilmaa ja pärskähti hiljaa. Innostunut se oli ainakin lähtemään, sillä kun kävelimme ensimmäiset kymmenenmetriä niin jouduin jopa pidättämään ponin menoa ja pitämään askellajin käynnissä.
-Soo poni, sanon ja hidastan varsan ravista käyntiin.
Ihailin ponin kevyitä, sekä ilmavia liikkeitä. Se tosiaankin oli hyvin suloinen ponimus.
Tarhoilla katselen parin hevosen juoksemista. Nekin taisivat olla yhtä virkeällä päällä kuin Ballekin. Naurahdan ja jatkan matkaani, kunnes teen äkkiseisahduksen. Katselen tarhassa kirmaavaa hevosta uudelleen ; se oli minulle täysin vieras.
- Ai hei Dimma! kuulen tutun äänen selkäni takaa. Käännähdän katsomaan ja sieltä kävelee ilmeisesti tämän minulle vieraan hevosen omistaja.
-KarvaHaamu, tervehdin henkilöä iloisesti. -Sinäkin täällä?
-Juu, hän vastaa. -Toin Kafin tänne, nainen sanoo ja osoittaa hevosta.
-Vai Kafi. On se kyllä kaunis polle, sanon katsoessani uutta hevosta uteliaana.
- Heh, KarvaHaamu naurahtaa ja jatkaa. -Se on Zamneiderin puolsisar. Sama emä.
Katson Kafia kiinnostuneena. -Vai on siinä samaa verta Zamin kanssa. Hauskaa että sillä on nyt sukulaisiakin täällä Järnbyssä, hymyilen ja havahdun kun Balthier tökkii minua turvallaan kylkeen.
-Mutta jutellaan enemmän toiste, jatkan. -Mulla on tää ponimuskonimus nyt vietävä vähän liikkumaan maastoon.
-Onpa suloinen pikkuinen, nainen toteaa. -Mikäs sen nimi on?
-Balthier, ostin sen vastikään, sanon.
Sitten huikkaan hyvästit hänelle ja vihdoin lähden jatkamaan matkaani kohti metsäpolkuja.
Balthier hyppi tyytyväisenä taluttaessani sitä. Energiaa sillä ainakin oli kun se jaksoi loikkia ja riehuta tuolla tavalla.
Kävelimme vartin vain kävellen metsäpolkuja pitkin.
Lopulta Ballekin rauhoittui hieman, vaikka sen askeleet olivat vieläkin tanssahtelevia. Nyt se kuitenkin tyytyi olemaan loikkimatta ympäriinsä.
Pian aloimme palata jo tallille. Maastoesteradan luona pyysin Balthierta ravaamaan ja pian juoksin varsan vierellä sen kirmatessa ja välillä ottaessa laukka-askeliakin.
Tammilehdon luona sen vauhti tasaantui jälleen ja minun oli helpompi pidellä sitä. Menin enää suunnilleen hölkkävauhtia, sillä ei ilmeisesti minunkaan kuntoni kestänyt kovaa juoksemista pitkiä aikoja.
Hidastin tammilehdon jälkeen Ballen käyntiin ja rapsutin sitä harjan tyvestä.
-Et ole yhtään hassumpi poni, hymyilen ja kehun oria. -Aivan ihana hupsu poni olet, jatkan.
Tallilla vien ponin suoraan karsinaansa ja riisun siltä loimen ja riimun pois. Rapsuttelin varsaa vielä hetken aikaa, kunnes minun kävi sääliksi Zamia kun se katseli puuhiani melkeinpä mustasukkaisen näköisenä.
Joten jätin Ballen hoitamisen tältä päivää, suunnaten myös Crimen kanssa maastoon taluttaen.
Balthier & Dimma 1 kerta.